Köp- & säljrådgivning
Här hittar du all information om hur det går till när du skall köpa eller sälja.
ATT KÖPA ETT HEM
KÖPRÅDGIVNING
BOSTADSRÄTT, FASTIGHET ELLER ÄGARLÄGENHET?
Vill du veta mer rekommenderar vi att läsa vår köparinformation. Här reder vi ut de viktigaste begreppen och juridiska regler som är bra att känna till för respektive bostadstyp.
ATT SÄLJA ETT HEM
SÄLJRÅDGIVNING
Hittar man fortfarande spekulanter via tidningsannonser eller bara på Internet?
Olika bostäder har olika målgrupper och därmed marknadsföringsstrategi. När vi tar fram en relevant marknadsplan utgår vi alltid från din bostad. dina mål och lokala marknad. En bra fingervisning är ju lägre mäklararvode desto smalare exponering och ju högre investering desto bredare exponering.
Vad ska jag tänka på när jag väljer mäklare?
Du ska välja en mäklare som passar dig och din bostad. Så bestäm vad som är viktigt för dig och säkerställ att mäklaren har förstått dina behov och anpassar processen och arvodet därefter. Ett sätt att få en uppfattning är att gå på visningar samt att bjuda in olika mäklare som kan den lokala marknaden. Du får möjlighet att jämföra deras tjänster, koncept och värderingar samt deras kundnätverk. Glöm inte heller att läsa kundomdömen på hittamäklare.se och reco.se
Vad innebär "kostnadsfri värdering"?
Vid en värdering går mäklaren tillsammans igenom din bostad. Ni tittar på ev. renoveringar men också vad som behövs (och kan) göras för att därefter ge ett pris som du kan förvänta dig att få för din bostad. Du får också en offert på en komplett skräddarsydd mäklartjänst helt utan förbindelser. För att boka en värdering behöver du inte ha bestämt dig för att sälja.
Ska man renovera sin bostad innan man säljer?
Det finns inget givet svar på den frågan eftersom varje bostad och lokal marknad är unik. Vid en värdering får mäklaren en uppfattning kring ditt hem och kan komma med en rekommendation. Om renovering inte är aktuellt finns det andra alternativ som t.ex. att anlita en homestyling-firma. Detta är inte lika kostsamt som renovering men ger ändå ett fint resultat.
Hur marknadsförs bostäder som säljs via MOHV?
Vår rekommendation är alltid att marknadsföra bostaden i kanaler som är relevanta för målgruppen för att öka chansen att hitta rätt köpare. Det kan vara alltifrån en digital insats till en mer traditionell marknadsföring i dagspress. En av våra viktigaste marknadsföringskanaler är vårt egna spekulantregister. Vi har ett tätt samarbete mellan våra kontor och förmedlar intressenter sinsemellan i fall någon har träffat en kund på en visning som söker en bostad precis som din.
Vad innebär en säljkonsultation med en av MOHVs mäklare?
Det är alltid bra att redan i ett tidigt skede att sätta sig in i marknaden. I vår säljkonsultation får du tips och råd om saker som rör värdering, prissättning och dina skyldigheter som säljare så att du blir väl förberedd inför affären. Missa inte vårt koncept On the MOHV som vänder sig till dig som inte riktigt bestämt dig för om och när du ska sälja.
Vilka regler gäller för budgivningar?
Stäm av med mäklaren som förmedlar bostaden om vad som gäller eftersom det kan variera mellan olika mäklarfirmor. Säljaren kan också ha egna villkor och önskemål och kan när som helst under budgivningen ändra formerna, avbryta eller avsluta budgivningen. Som spekulant har du rätt att lägga vilket bud du vill, som säljare har du rätt att sälja till vem du vill, vilket betyder att den som lagt högsta budet inte alltid vinner. Mäklarens roll är att vara en opartisk länk mellan köpare och säljare och måste framföra alla bud till säljaren fram tills kontraktet är undertecknat och utväxlat mellan parterna. Ingen av parterna är bunden till affären förrän ett skriftligt avtal har undertecknats av båda parter. Inga muntliga överenskommelser är giltiga vid bostadsrätts- och fastighetsaffärer. På tillträdesdagen redovisar mäklaren budgivningslistan till både säljare och slutlig köpare, med namn och telefonnummer på budgivarna tillsammans med buden – för alla parters trygghet.
Hur gör man om man vill byta mäklarföretag om man inte är nöjd?
Som säljare har du alltid har rätt att säga upp ett uppdrag men när och hur beror på avtalet – uppdragstid och uppsägningstid kan variera samt mäklarens rätt till provision gällande namngivna spekulanter man redan varit i kontakt med. Är du inte nöjd med samarbetet tycker vi att du ska prata med mäklaren och fråga om hur ni kan lösa situationen alternativt säga upp uppdraget. Känns samarbetet inte bra för dig gör det förmodligen inte det för mäklaren heller. En mäklare som tänker långsiktigt kommer att acceptera detta. De vill ju inte riskera att du ska dela ditt missnöje till andra.
Har man som säljare rätt att få reda på vilka som har visat intresse för bostaden?
Ja, som säljare har du rätt till en spekulantlista. Mäklaren som anvisat spekulanterna kan dock ha fortsatt rätt till arvode om bostaden skulle säljas till en av dessa spekulanterna. Har du exempelvis för avsikt att säga upp uppdragsavtalet och byta mäklare/mäklarföretag så ska din nya mäklare be din tidigare mäklare om spekulantlistan. Det är upp till din nuvarande och kommande mäklare att lösa detta, det ska inte drabba dig som säljare negativt.
Hur lång tid har den tidigare mäklaren rätt till arvode efter uppsagt uppdrag?
Standard är att mäklaren har tre månaders ensamrätt på uppdraget. Därefter har du tio dagars uppsägningstid, oavsett om du byter mäklare, vill försöka att sälja själv eller väljer att inte sälja.
Har du för avsikt att byta mäklare så måste den nya och gamla mäklaren komma överens. Du som säljare är bara skyldig att betala arvode till mäklaren som genomför kontraktsskrivningen. Normalt förfarande är att mäklare 1 och mäklare 2 fördelar arvodet om det är på en spekulant som mäklare 1 anvisat men mäklare 2 skriver kontrakt med. Även här är rätten till arvode baserat på om det finns ett orsakssamband eller inte. Men du som säljare betalar bara ett arvode. (Detta är en branschöverenskommelse mellan mäklarföretagen). Om din avsikt är att själv kontakta personer på spekulantlistan för att sälja så har mäklaren rätt till 100% arvode. Mäklarföretaget kommer antagligen uppmärksamma detta och skicka en faktura på hela arvodet. Rätten att göra det är inte direkt tidsbunden förutom om det finns ett orsakssamband till att en av mäklaren anvisad spekulant köper din bostad så har mäklaren rätt till 100% arvode. Denna regel finns för att det inte ska gå att ”lura” mäklaren genom att säga upp uppdragsavtalet och sen sälja bostaden själv genom spekulantlistan.
Varför sälja med MOHV?
Nyfiken på vad din bostad är värd?
Vi värderar ditt hem kostnadsfritt. Noll förpliktelser.